תהליך לקיחת משכנתא

שלבים ללקיחת משכנתא

אחת התחנות המשמעותיות ביותר בדרך אל דירה משלכם היא המשכנתא. כיום מעטים מצליחים לרכוש דירות ללא משכנתא או פתרון מימון אחר. מחירי הנדל”ן הגבוהים בישראל מאלצים אותנו למצוא פתרון מימון גם כאשר מדובר ברכישת דירה שנייה או דירה קטנה בפריפריה. פתרון המימון בו בוחרים רוב הרוכשים הוא הלוואת משכנתא.

איך מתחילים?

תחילה חשוב להבין שהלוואת המשכנתא צפויה להיות ההלוואה המשמעותית ביותר שתיקחו במהלך חייכם. ההחלטות שתקבלו היום עתידות להשפיע על ההתנהלות הכלכלית שלכם ב-20 השנים הבאות. על כן, אין מדובר בצעד שאפשר או כדאי להקל בו ראש. בחירה נכונה של הלוואת משכנתא תצליח לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים ותבטיח שתצליחו לעמוד בתשלומי ההחזר החודשיים ללא פיגורים בתשלומים וללא קושי.

בהעדר הכשרה פיננסית והיכרות מעמיקה עם שוק המשכנתאות ההמלצה היא על פנייה ליועץ משכנתאות שמלווה אתכם לאורך כל הדרך, מייצג אתכם מול נציגי הבנק ומוודא שאתם מקבלים את התנאים הטובים ביותר עם הריבית הנמוכה ביותר. ממש כפי שלא תעמדו מול שופט בבית המשפט ללא ליווי של עורך דין כך גם לא תעמדו מול נציג המשכנתאות של הבנק ללא ליווי מתאים.

תהליך לקיחת משכנתא

שומרים על סדר וארגון

במסגרת תהליך לקיחת משכנתא, לכל אורך הדרך עליכם להקפיד להיות מסודרים, להכין רשימה של פעולות, לתעד את כל הנעשה ואת כל הפרטים שאתם מקבלים, לאסוף את המסמכים הדרושים ולהגיש אותם לפי דרישה. המטרה הסופית צריכה להיות הלוואת משכנתא שמתאימה לצרכים והציפיות שלכם היום, בעוד חמש שנים וגם בעוד 20 שנים.

רשימת פעולות נדרשות לקבלת משכנתא

  • הגדרת הסכום הדרוש לכם, תקופת ההלוואה וגובה ההחזר החודשי בו אתם מעוניינים.
  • פנייה אל 3-4 בנקים לקבלת הצעה ופרטים אודות המסלולים. ניתן לקבל את המידע בסניפים, טלפונית או באתר האינטרנט של הבנק. חשוב לבדוק בכל הצעה את הריבית ואת התמהיל.
  • הכנת תיק משכנתא מסודר עם כל המסמכים הדרושים. על תיק המשכנתא לייצג אתכם בצורה הולמת ומכובדת. קחו בחשבון שיהיה עליכם לספק פרטים אודות מקורות ההכנסה שלכם ויציבות תעסוקתית.
  • קבלת אישור עקרוני להלוואת המשכנתא ב-2 בנקים לפחות. האישור העקרוני יאפשר לכם להתקדם עם רכישת הנכס בידיעה שתהיה לכם אפשרות לשלם בעבורו. אפשר לקבל היום אישור עקרוני למשכנתא טלפונית ואונליין מבלי לבקר בסניף.
  • על מנת לבחור נכון במסלול משכנתא שמתאים לכם כדאי להתייעץ עם יועץ מקצועי. כדאי לזכור שהיועצים בבנקים אינם תמיד אובייקטיביים. הם מחויבים לאינטרסים של הבנק כך שלא תמיד כדאי ואפשר לסמוך עליהם בעיניים עצומות.

יש לכם זכות להגיע אל הפגישה בבנק עם יועץ משכנתאות מטעמכם. אתם מחליטים באיזה יועץ להיעזר ובאיזה היקף. התייעצות עם יועץ משכנתא מקצועי ומנוסה תוכל לחסוך לכם כמה עשרות אלפי שקלים, התעסקות מיותרת עם בירוקרטיה וזמן. ההחלטה לפנות אל יועץ משכנתא תתגלה בטווח הארוך כאחת ההחלטות החכמות ביותר שקבלתם.

שלבים בלקיחת משכנתא

הכנות לקראת הפגישה בבנק

לאחר שקבלתם אישור עקרוני והחלטתם לבחור במסלול מסוים במסגרת תהליך לקיחת משכנתא הגיע הרגע בו עליכם לקבוע את הפגישה בבנק ולהתקדם לקראת חתימה על ההלוואה. אל הפגישה בבנק תגיעו נינוחים ומסודרים. עליכם להתלבש בצורה הולמת ולהציג את עצמכם בצורה מכובדת. לא כדאי להגיע אל הפגישה הזו עייפים, לחוצים או עם ילדים. אלו שמגיעים אל הפגישה כאשר הם יודעים בדיוק באיזה מסלול הם מעוניינים מצליחים לרוב לקבל תנאים טובים, יחס מקצועי ואישור מהיר.

המסמכים הדרושים בפגישה בבנק עם תעודת זהות, 3 תלושי שכר אחרונים בעבור שכירים או שומת מס ודו”ח שוטף בעבור עצמאים, נתוני עובר ושב ל-3 חודשים אחרונים, פרטים אודות הלוואות פתוחות בעו”ש, תיעוד על הכנסות נוספות, ונוסח טאבו של הנכס שאתם עתידים לרכוש.

על עוד שלבים ללקיחת משכנתא ניתן לפנות אלינו לקבלת מידע נוסף.