פירעון מוקדם משכנתא

הלוואת המשכנתא עתידה ללוות אתכם למשך עשרות השנים הבאות אלא אם תחליטו אתם להיפרד ממנה בהליך של פירעון מוקדם. פרידה מהמשכנתא היא גם פרידה מההחזר החודשי שמכביד עליכם בכל חודש. כאשר אנו לוקחים משכנתא אנו מקבלים על עצמנו מחויבות לתקופה ארוכה מאוד. עם מחירי הנדל”ן בישראל הלוואות משכנתא נלקחות לתקופה של 15 עד 30 שנה. אנו נסביר כאן מה קורה כאשר אתם מעוניינים לבצע הליך של פירעון מוקדם משכנתא באופן מלא או חלקי.

אם יש לכם הלוואת משכנתא כדאי לכם לבדוק אחת לתקופה כדאיות של פירעון מוקדם. ייתכן מאוד ותצליחו לחסוך כך סכום משמעותי תוך הוזלת הריבית ושיפור התנאים. ברוב המשכנתאות ישנה אופציה של פירעון מוקדם מלא או חלקי. כיום כאשר הליכי מחזור משכנתא הפכו כה נפוצים ויעילים כדאי מראש לבחור מסלולים שמאפשרים פירעון מוקדם ללא עמלה (פרט לעמלה תפעולית שגרתית).

פירעון מוקדם משכנתא

מתי אפשר לבצע פירעון מוקדם משכנתא?

קיימים מסלולים בהם נקבעות מראש תחנות יציאה (לרוב אחת לחמש שנים) בהן תוכלו לבחור לבצע פירעון מוקדם. אם יש אצלכם בהלוואה תחנת יציאה קרובה כדאי לנצל את ההזדמנות לבחון כדאיות של פירעון ההלוואה בהליך של מחזור משכנתא. בנק ישראל קבע תקנה שמחייבת את הבנקים לשלב אופציה של פירעון מוקדם במסלולים בהם הריבית משתנה אחת לשנה. במקרים של מסלולים עם ריבית קבועה אין אפשרות של פירעון מוקדם ללא קנס משמעותי.

האם כדאי לבצע פירעון מוקדם?

את ההחלטה על פירעון מוקדם ואת בדיקת הכדאיות של ההליך תבצעו יחד עם יועץ משכנתאות מנוסה. היועץ בוחן את מאפייני המשכנתא יחד עם מספר התשלומים שנותר, מצבכם הפיננסי ופרמטרים נוספים. לאחר ניתוח קצר של הנתונים היועץ יוכל לומר לכם האם משתלם לכם לפרוע את המשכנתא ומתי. חשוב לבחון את העלויות של פירעון כעת אל מול פירעון עתידי במועד נכון יותר. אל תקבלו החלטה לכאן או לכאן מבלי לקבל תמונה מדויקת של מצב ההלוואה בבנק, היתרה, הריבית, העמלות והקרן.

עמלת פירעון מוקדם

בין אם מדובר במסלול משכנתא עם תחנות יציאה ובין אם לא, יהיה עליכם לשלם עמלה תפעולית בעבור הפירעון המוקדם. הסכום אותו תתבקשו לשלם כעמלת פירעון מהווה פרמטר חשוב לחישוב הכדאיות. במסלולים בהם קיימות תחנות יציאה חשוב להקפיד להגיש את הבקשה בזמן. לרוב, הבנקים דורשים לקבל את הבקשה 10 ימים לפחות לפני המועד. עמלת פערי ריבית נדרשת במסלולים עם ריבית קבועה (מסלולים שלא כוללים תחנות יציאה). במידה ואתם בוחרים לפרוע לפני הזמן הלוואת משכנתא במסלול של ריבית קבועה הבנק מפסיד כסף ולכן הוא דורש עמלה גבוהה שמהווה פיצוי בעבורו.