מדד תשומות בניה למגורים

מה זה מדד תשומות הבניה, איך הוא משפיע עלינו ואיך אפשר לצמצם אותו 

רוצים לחסוך כסף במשכנתא? ישנם כמה ביטויים שכדאי לכם להכיר ולהבין את משמעותם. המשיכו לקרוא ונסביר כאן מהו מדד תשומות הבנייה, כיצד הוא עתיד להשפיע על הלוואת המשכנתא שלכם ואיך תוכלו לצמצם אותו. ככל שתדעו יותר על משכנתאות כך תצליחו לקבל החלטות טובות יותר, לחסוך כסף ולזהות את ההצעות האטרקטיביות ביותר. הלוואת המשכנתא עתידה ללוות אתכם למשך כמה עשרות שנים כך שלא תוכלו להקל ראש או לבחור בהצעה הראשונה שאתם מקבלים מבלי לבחון הצעות נוספות.

מדד תשומות בניה למגורים הוא המדד באמצעותו משקללים את השינויים שמתרחשים בעלויות בניית דירות למגורים. כך למשל, מדד תשומות בנייה משקלל עליות מחירים של חומרי בנייה כמו בטון או ברזל. המדד מתעדכן באופן חודשי על פי עליות או ירידות של מחירי חומרי הגלם בענף הבנייה.

כאשר אנו רוכשים דירה חדשה מקבלן המחיר של הדירה יוצמד אל מדד התשומות. הסיבה לכך היא הגנה על הקבלן מפני שינויים בעלויות של חומרי הבנייה. זוהי הדרך בה הקבלן מגן על עצמו מפני הפסדים עקב עליות במחירי חומרי הבנייה במהלך תקופת הבנייה (לרוב מדובר במספר שנים). מדד תשומות הבניה הוא תעודת ביטוח בעבור הקבלן ואמצעי להעברת הסיכון אל הרוכשים. 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים

כיצד מדד זה משפיע עלינו?

את מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים מצמידים אל יתרת הסכום שטרם שולם לקבלן בעבור הנכס. כך שעלייה של 1% תבוא לידי ביטוי בדרישה לשלם סכום של 10,000 שקלים בעבור כל מיליון שקלים שטרם שולמו. בשנים האחרונות חלה עלייה של כ-2% בכל שנה כך שהתשלום של הרוכשים לקבלנים עלה בצורה משמעותית. חשוב לציין שאלו שרוכשים דירות יד שנייה אינם מושפעים ממדד תשומות בנייה ואינם נדרשים להכיר אותו.

איך אפשר לצמצם את התשלום?

הדרך בה תצליחו להימנע מהתשלום או לפחות לצמצם אותו בצורה משמעותית היא הקדמת התשלום לקבלן. כדאי לעשות זאת במצבים בהם מדד תשומות הבנייה עתיד לעלות על ריבית המשכנתא במסלול שבחרתם. כך למשל, במידה ועליכם לשלם לקבלן מיליון שקלים להשלמת הרכישה תתבקשו להחליט האם לקחת הלוואת משכנתא כעת ולהשלים את התשלום לקבלן במלואו או לדחות את התשלום לשנה הבאה כאשר אתם מחויבים לשלם תוספת בהתאם לעליית המדד. האופציה המשתלמת יותר מבחינה כדאיות היא לבחון אפשרות להקדמת התשלום לקבלן. נציין שישנן השלכות לתשלום מוקדם של מלוא הסכום לקבלן כך שכדאי לבדוק היטב את הדברים לפני שמבצעים את התשלום.

איך מחושב מדד תשומות הבנייה?

החישוב של מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים נקבע על פי מחירים של חומרים ושירותים שנדרשים לקבלנים. את המחירים אוספים מתוך מדגם של סיטונאים ויצרנים מובילים שמספקים שירותים לקבלנים. המדד נועד לשקף את העלויות של הקבלן בעוד החישובים מתבצעים על ידי צוות סוקרים מטעם הלמ”ס. את המחיר של הסל העדכני משווים לסל הקודם לו ומחשבים כך את העלייה במדד תשומות הבנייה בהשוואה לחודש הקודם. לרוב, מדד תשומות הבנייה עולה יותר ממדד המחירים לצרכן.